Manaus, we houden óók van jou! - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Joyce Marlous - WaarBenJij.nu Manaus, we houden óók van jou! - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Joyce Marlous - WaarBenJij.nu

Manaus, we houden óók van jou!

Blijf op de hoogte en volg Joyce

13 Juli 2014 | Brazilië, Manaus

Het onoverkomelijke is gebeurd; de laatste dag is aangebroken. Strax na het ontbijt is het tijd om de tassen voor de laatste keer in te pakken en een taxi te pakken maar t vliegveld. 24 uur later zullen we dan alweer op Schiphol staan...

Afgelopen dagen hebben we doorgebracht in Manaus. We hadden hier wat extra tijd omdat we eerder uit de jungle waren gekomen en dat was achteraf helemaal niet erg :)
De stad is druk, chaotisch en soms ook smoetzig. Maar vooral ook levendig, kleurig en gezellig!
We hadden het niet verwacht, zo'n grote stad in een lastig te bewonen gedeelte van het land. Maar eerlijk is eerlijk, de mensen zijn hier super relaxed en het meest modieus van de steden waar we tot nu toe zijn geweest.

Op de eerste dag hier zijn we na het ontbijt de stad in gelopen. Richting de haven, richting de hangmattenwinkel en richting de drukte. Overal staan marktjes in de straten, wat t echt heel gezellig maakt. Ze verkopen allemaal troep, dat wel, maar dat maakt voor het beeld niets uit :)
We zijn rustig, met de nadruk op rustig, richting de haven gelopen. Het was al zó warm! Hier hebben we heerlijke vis gegeten. Alletwee een hele vis op ons bord met rijst, bonen en een salsa voor nog geen 5 euro per persoon... Dat ze t ervoor kunnen doen?!
Daarna over een lokale markt geslenterd en onze caiprinha-stamper gekocht, want die cocktail-traditie gaan we Nederland voortzetten, haha!
We zijn ook nog in de hangmattenwinkel terecht gekomen waar het camphouse ook de hangmatten koopt. Jeetje wat lagen er veel... En allemaal zo leuk! Uiteindelijk hebben we er alletwee 1 uitgekozen want dat voelt voor ons wel echt als Brazilië.
Na al dit geslenter in de warmte was de energie een beetje afgenomen dus zijn we teruggegaan naar t hotel. Lekker op bed met een boekje gelegen.
In de avond zijn we naar een plein gegaan achter ons hotel. Dit hele plein was veranderd in een soort ontmoetingsplaats voor de locals. Overal stonden mensen, terrasjes, bandjes die stonden te spelen, straatartiesten die iets deden... Cool!! Wederom heerlijk gegeten. Maar dit verbaasd ons al eigenlijk niet meer, want we hebben hier nog niet 1 keer minder lekker gegeten.
De tweede dag zijn we weer de stad in gegaan want we wilde het Manaus-gevoel nog een keer hebben; drukte en gezelligheid. We hebben weer alle marktjes bekeken en nog wat geshopt qua kleding. We hadden immers ruimte omdat we kleding hadden achtergelaten in de jungle :). We kregen alweer trek en hebben een restaurant uitgekozen wat er een beetje smoetzig uitzag maar waar veel Brazilianen zaten; dat is een goed teken.
Er stond een buffet waar je van op mocht scheppen, dan liep je langs een soort bbq waar je een stuk vlees kon aanwijzen wat je graag wilde. Daarna werd alles gewogen en bepaalde je per gewicht. Wat n tof concept! Eerlijk ook! We waren welgeteld 4 euro pp kwijt... Ik wil hier niet meer weg ;) Het vlees was denk ik het lekkerste dat ik tot nu toe had gegeten, echt heerlijk.
Na de lunch hebben we een taxi gepakt naar de shoppingmall want er hing regen in de lucht. Hier nog lekker wat rondgekeken en rondgeshopt, was een mooie en moderne mall.
In de namiddag toen we weer terug bij t hotel waren hebben we ergens n lekkere shake gehaald van vers fruit. Volgend de Lonely Planet een aanrader dus dat konden we niet laten schieten, haha! In de avond hebben we weer op het plein gegeten waar we genoten van een dance-battle tussen kinderen op t podium. Daarna kwam de muziek en stond iedereen te dansen. Jong, oud, man, vrouw... Alles beweegt. Wat een sfeer hier!
Dag 3 was gelijk onze laatste volle dag die we hier nog te besteden hadden. Nederland moest ook weer spelen dus we besloten naar het strand te gaan, Ponta Negra Beach waar ook FIFA Fan Fest is. Heerlijk nog even een laatste dag languit in de zon... Dit duurde helaas niet zo heel lang, want de lucht werd zwarter dan zwart en binnen twee uur zaten we weer terug in de taxi naar t hotel. Het kwam met bakken uit de hemel, een echte oerwoud-regenbui.
Snel even wat anders aangetrokken en richting het vertrouwde plein want we kregen trek! En de wedstrijd was bijna...
Onder t genot van een hamburger en een vers fruitsapje hebben we de voetbal gekeken. We waren letterlijk de enige die in het oranje gekleed waren, dus echt juichen deden we maar niet, maar stiekem waren we wel een beetje trots :)
Ok, terug naar t hotel, douchen, mooie jurk aan, haar föhnen, make-up erop... Onze laatste avond wilden we sjiek eten in een ronddraaiend restaurant. Dit zou ons toppunt van Manaus-stad worden! Hahaha, nou niet dus ;). We waren de enige in dit verpauperde, krakende en schokkerig ronddraaiende restaurant. De prijzen waren voor Braziliaanse begrippen wel sjiek, dus t eten zou vast een hoop goedmaken. Binnen een uur stonden we weer buiten, nadat we ons bord maar voor de helft hadden leeggegeten en onze hele portemonnee volledig hadden geleegd. Ach ja, we hebben wel gelachen :)

En ja dan vandaag... Naar huis. We balen er allebei van, we hadden dit avontuur graag langer door willen trekken. Het is echt enorm snel gegaan en we hebben van elke minuut genoten.
Het zal fijn zijn om sommige mensen weer te zien, in je eigen bed te slapen en weer de dag te beginnen met een gezond ontbijt maar dan nog... Dit was echt gaaf!
Gelukkig is alles goed gegaan. Niet alleen tussen ons maar ook over het algemeen. Misschien komt dat door de boeddha's van de wine'ies en Joyce haar ouders of misschien door de beschermengeltjes van mijn ouders en Imilio. Wie zal het zeggen. Een ding weet ik zeker; Brazilianen zijn fijne en aardige mensen!
Wij komen hier zeker nog een keer terug....

Liefs, Joyce en Marlous.